CiceroYou are here: Home > Boekbesprekingen > Archief van verloren kinderen Archief van verloren kinderen
Archief van verloren kinderen – Valeria Luiselli
“Ik weet niet wat mijn man en ik op een dag tegen elk van onze kinderen zullen zeggen. Ik weet niet welke delen van ons verhaal we er ieder voor zich uit zullen pikken en voor hen zullen monteren, en welke delen we door elkaar zullen husselen en weer zullen invoegen om tot een definitieve versie te komen – al is bij elkaar zoeken, husselen en monteren van geluiden misschien wel de beste samenvatting van het werk dat mijn man en ik doen. Maar de kinderen zullen het vragen, want dat is wat kinderen doen – vragen stellen. En we zullen ze een begin, een midden en een einde moeten vertellen. We zullen ze antwoorden moeten geven, met een goed verhaal moeten komen.” Gelijk al op de eerste bladzijde van deze roman, onder het kopje ‘gezinslexicon’ geeft de schrijfster/verteller haar ‘methodologie’ prijs. Ze zal, evenals haar metgezel (en de rest van de samenleving) ‘met een goed verhaal moeten komen’. Dat wil zeggen verantwoording afleggen voor de zaken die zij in gang zetten en voor de manier waarop zij reageren op hun omgeving. Dat speelt op microniveau, dat van het gezin dat uit elkaar dreigt te vallen, maar evenzeer op macroniveau, dat van de samenleving. Op beide niveaus krijgen de kinderen de rekening gepresenteerd van het ‘beleid’ van de volwassenen, of dit nu ouders zijn of ministers van staat: "Stel nou dat jij en papa er niet meer waren en wij aan ons lot waren overgelaten. Hoe zou het dan gaan?' In recensies van het boek wordt onder meer gesproken van een “diepgravende, complexe, meervoudig gelaagde roman waarin persoonlijke, actueel-politieke en cultuurhistorische aspecten mooi met elkaar verweven zijn”. Valeria Luiselli is een Mexicaanse auteur, en volgens mij (en vele anderen) een briljant schrijfster. Over haar debuutroman werd onder meer geschreven: Valse papierenopenbaart zichzelf als een boek dat tegen alle genres aan schopt: het is geen essay of kroniek. Nee. Wat Luisellie geschaafd en geslepen heeft tot haar debuut is een pracht van een autobiografische roman, die tegelijkertijd een glimp geeft van literatuur in haar puurste vorm.” Ook dit Archief van verloren kinderenis zo’n grensoverschrijdende roman. Een familieroman gebaseerd op essayistisch onderzoek naar een grotere maatschappelijke (migratie-) politiek: “Terwijl Luiselli zelf op haar green card wacht, werkt ze als tolk bij de immigratierechtbank in New York. Ze luistert naar de verhalen van honderden Latijns-Amerikaanse kinderen die zonder ouders de Amerikaanse grens zijn overgestoken en aan wie ze telkens dezelfde veertig vragen moet stellen. De antwoorden van de kinderen passen zelden binnen de lijntjes van de formulieren. Pijnlijk wordt duidelijk waar de naïeve realiteit van overheidsinstanties schuurt met de gruwelijke wereld die de kinderen ontvluchten.” (Uitgeverstekst over Vertel me het einde – een essay in veertig vragen) Archief van verloren kinderenis soms wat langdradig en uitleggerig. Het verhaal lijkt bovendien bewust vormgegeven als experimentele roman om het ongrijpbare van een complexe maatschappelijke realiteit te weerspiegelen. Een geforceerde poging tot literatuur? De feiten slaan tenslotte al in haar essay Vertel me het einde… De toegevoegde appendices, waarin de inhoud van de verschillende archiefdozen wordt beschreven die de respectievelijke gezinsleden op hun reis in de achterbak van de auto meeslepen, doet aan de ene kant wat geforceerd ‘documentair’ aan, maar voegt wat mij betreft ook wel iets wezenlijks toe. Met name de onderweg door de jongen gemaakte polaroid foto’s zijn intrigerend, en geven toch een extra dimensie aan de beschreven reis. Wellicht zal Archief van verloren kinderengeen tijdloos meesterwerk blijken. Het is wat mij betreft wel een heel mooie poging van de auteur om de (haar!) hedendaagse werkelijkheid te verbeelden.
Wandelblogs
Iedere zaterdag (bijna) wandel ik in de omgeving van Utrecht. Door weer en wind, bij nacht en ontij (bij wijze van spreken). Dat komt niet doordat ik zo ondernemend ben, maar door het feit dat ik me in de zomer van 2012 heb aangesloten bij een wandelgroep. Heerlijk! Ik hoef niet alles zelf te plannen of te organiseren, maar vooral te zorgen dat ik op zaterdag bijtijds opsta en mij op het afgesproken uur bij de startlocatie meld. Die startplaats wisselt wekelijks, en daarmee uiteraard ook het wandeltraject. Na verloop van tijd ben ik onderweg wat foto’s gaan maken, die ik achteraf – tezamen met een kort begeleidend commentaar - deel met mijn fellow-travellers. Sinds begin 2014 doe ik dit online, in de vorm van een soort weblog: mijn wandelblog. Omdat het voor mij elke keer weer een verrassing is waar ik zal lopen, moet ik ook mijn foto-onderwerpen ter plaatse (en in het voorbijgaan) als zodanig herkennen. Dat heeft wel iets van een wekelijkse ‘blind date’. Het merendeel van mijn 'dates' bestaat uit “Utrechtse landschappen”, hoewel we ons af en toe ook buiten de regio wagen. Dat levert dan "Uitheemse landschappen" op, of - meer specifiek - "Kustlandschappen". Op een gegeven moment ben ik van wandelgroep geswitcht. Vier jaar lang maakte ik deel uit van de wandelgroep LOOP, waarin ik met veel plezier gewandeld heb. Toen die groep dreigde te worden opgeheven heb ik met een aantal mede-lopers een soort 'doorstart' gemaakt. Sinds die tijd loop ik dus met de "Doorlopers". Nu, na inmiddels meer dan 10 jaar wandelen, loop ik nog steeds met evenveel plezier. Alleen merk ik dat we - uiteraard - vaker dezelfde routes lopen. En dat mijn teksten en beelden bijgevolg in herhaling gaan vervallen. Dat is voor mij voldoende reden om niet alles wat ik loop nog in mijn 'wandelblog' te melden... Sorry daarvoor.
Mijn boekenka(s)t(t)en
Extra's
Rome revisited
Zes dagen Dublin
Weerzien in Petersburg
Omweg naar Moskou
Rondreis door Ierland
Zeven dagen in Rome
|
Copyright © Paul Lamandassa 2007-2023 | Powered by CMSimple| Template: ge-webdesign.de| Login