CiceroYou are here: Home > Boekbesprekingen > Cannery Row Cannery Row
John Steinbeck - Cannery Row
“Cannery Row in Monterey in Californië is een gedicht, een stank, een knarsend geluid, een symfonie van licht, een kleurschakering, een levenswijze, een heimwee en een droom. Het is het opgehoopte en overal verspreid liggende blik en ijzer en roest en versplinterd hout, brokkelig plaveisel en open stukken met onkruid begroeid en rommelhopen, sardinefabrieken van gegolfd plaatijzer, kleine kroegjes, eethuizen en bordelen, kleine volgepropte kruidenierswinkeltjes, laboratoria en krotten. De bewoners bestaan uit ‘sletten, souteneurs, dobbelaars en hoerenkinderen’ zoals men wel zegt en waarmee men dan bedoeld ‘Jan en Alleman’. Maar bekeken vanuit een andere gezichtshoek, had men ook kunnen zeggen: ‘Heiligen en engelen en martelaren en van-God-gewijde mensen’ en men zou precies hetzelfde hebben bedoeld. (…) Hoe kunnen wij de poëzie, de stank, het knarsende lawaai – de symfonie van licht, de kleurschakering, de levenswijze en de droom – uitbeelden tot een stuk levende werkelijkheid? Wanneer men zeedieren verzamelt, dan zijn er bepaalde platte wormen, zo week, dat het bijna niet mogelijk is om ze in hun geheel te vangen, omdat zij dan zouden breken en bij aanraking in stukken uiteenvallen. Men moet ze liever uit eigen beweging uit het modderige slib laten kruipen op het lemmet van een mes en ze dan heel zachtjes oplichten en laten glijden in een fles met zeewater. En misschien zou men ook op deze wijze dit boek moeten schrijven – de bladzijden openleggen en het proza en de poëzie uit zichzelf laten binnenkruipen.” Zo beschrijft John Steinbeck zijn ‘project Cannery Row’ in zijn voorwoord bij het boekje. En met deze woorden schetst hij de vertederende, humoristische en bovenal filosofische sfeer, waarin Dora, Lee Chong, Hughie en Doc met en voor hun buurtgenoten van het leven een rommelig feest maken. Het is een ode aan het ‘kleine leven’, en een pareltje van levenslust. Het is fictie, maar wel gebaseerd op bestaande mensen en gebeurtenissen, het leven aan de rafelrand van de visverwerkingsindustrie. Ik vind het prachtig! Mijn 'eerste indruk' (uit 2012) is tien jaar later nog eender, als ik dit poëtische werkje ten tweede male lees. Nu lees ik het aansluitend op Tortilla Flat. Beide verhalen zijn geschreven in Steinbecks kenmerkende 'naturalistische/sociaal-realistische' stijl, verhalend over arme mensen uit de arbeidersklasse, of - meer nog - over de mensen daarnaast, de 'outlaws' of hoe je ze ook wilt noemen. De 'onaangepasten', de mensen aan de rafelranden van de samenleving. De eerste keer - tien jaar terug - las ik Cannery Row aansluitend op het "Drieluik Amerika" (“Amerika eenhoog”, “Reizen met Charley” en “Reizen zonder John” – zie de besprekingen elders op deze site). Ik werd erop geattendeerd door Geert Mak, die aan deze novelle een hoger waarheidsgehalte toekende dan aan Travels with Charley: "Fictie of niet, de meeste van Steinbecks hoofdpersonen in Monterey hebben echt bestaan, en de meeste gebeurtenissen in Cannery Row hebben ook in werkelijkheid plaatsgevonden. Er werd inderdaad, om Ed Ricketts aan proefdieren te helpen, een grote kikkerjacht gehouden, en er woonden mensen in de oude buizen en ketels die naast de fabrieken lagen te roesten. De novelle is in dat opzicht de tegenhanger van Travels with Charley: het is grotendeels non-fictie, verpakt als fictie." (Reizen zonder John p.405) “Het was één grote ode aan het doelloze bestaan, het leven omwille van het leven – en in die afwijzing van Grootse Levensdoelen was het een buitengewoon on-Amerikaans, misschien zelfs anti-Amerikaans – boek.” Aldus Geert Mak (Reizen zonder John p.410). Die laatste opmerking laat ik - voor wat die waard is – geheel voor zijn rekening…
Wandelblogs
Iedere zaterdag (bijna) wandel ik in de omgeving van Utrecht. Door weer en wind, bij nacht en ontij (bij wijze van spreken). Dat komt niet doordat ik zo ondernemend ben, maar door het feit dat ik me in de zomer van 2012 heb aangesloten bij een wandelgroep. Heerlijk! Ik hoef niet alles zelf te plannen of te organiseren, maar vooral te zorgen dat ik op zaterdag bijtijds opsta en mij op het afgesproken uur bij de startlocatie meld. Die startplaats wisselt wekelijks, en daarmee uiteraard ook het wandeltraject. Na verloop van tijd ben ik onderweg wat foto’s gaan maken, die ik achteraf – tezamen met een kort begeleidend commentaar - deel met mijn fellow-travellers. Sinds begin 2014 doe ik dit online, in de vorm van een soort weblog: mijn wandelblog. Omdat het voor mij elke keer weer een verrassing is waar ik zal lopen, moet ik ook mijn foto-onderwerpen ter plaatse (en in het voorbijgaan) als zodanig herkennen. Dat heeft wel iets van een wekelijkse ‘blind date’. Het merendeel van mijn 'dates' bestaat uit “Utrechtse landschappen”, hoewel we ons af en toe ook buiten de regio wagen. Dat levert dan "Uitheemse landschappen" op, of - meer specifiek - "Kustlandschappen". Op een gegeven moment ben ik van wandelgroep geswitcht. Vier jaar lang maakte ik deel uit van de wandelgroep LOOP, waarin ik met veel plezier gewandeld heb. Toen die groep dreigde te worden opgeheven heb ik met een aantal mede-lopers een soort 'doorstart' gemaakt. Sinds die tijd loop ik dus met de "Doorlopers". Nu, na inmiddels meer dan 10 jaar wandelen, loop ik nog steeds met evenveel plezier. Alleen merk ik dat we - uiteraard - vaker dezelfde routes lopen. En dat mijn teksten en beelden bijgevolg in herhaling gaan vervallen. Dat is voor mij voldoende reden om niet alles wat ik loop nog in mijn 'wandelblog' te melden... Sorry daarvoor.
Mijn boekenka(s)t(t)en
Extra's
Rome revisited
Zes dagen Dublin
Weerzien in Petersburg
Omweg naar Moskou
Rondreis door Ierland
Zeven dagen in Rome
|
Copyright © Paul Lamandassa 2007-2023 | Powered by CMSimple| Template: ge-webdesign.de| Login