284,516 visitors
327,714 page views

You are here:   Home > Boekbesprekingen > De cirkel

De cirkel

De Cirkel – Dave Eggers

“De Cirkel is de naam van een enorm softwarebedrijf waar de jonge Mae in dienst treedt. Al snel merkt ze dat dit bedrijf meer is dan een kille organisatie: de werknemers worden niet gezien als robots of nummers maar als individuen. Iedereen maakt deel uit van een grote warme gemeenschap en er wordt heel veel prijs gesteld op deelname aan groepsactiviteiten. Mae heeft niet door wat de lezer wel spoedig begrijpt: de enorme sociale druk, het gebrek aan privacy en het blinde positivisme verhullen een organisatie die met haar geavanceerde mediatechnologie de maatschappij wil gaan beheersen – misschien met de beste bedoelingen, maar toch… Briljante visionaire roman, een soort update van Orwells '1984', die zijn kracht niet alleen aan de boodschap ontleent, maar ook aan Eggers' inventiviteit bij de futuristische, maar zeker niet onmogelijke technologische snufjes, zoals een draadloze camera zo klein als een lolly en een in een mens geïmplanteerde 'tracking'-chip. Binnen het huidige privacy debat een bijzonder actuele roman, maar ook daarbuiten voorbestemd een klassieker te worden.” (recensie internet)

“… die zijn kracht niet alleen aan de boodschap ontleent, maar ook aan Eggers' inventiviteit bij de futuristische, maar zeker niet onmogelijke technologische snufjes”

Wat ik hier mis is het ‘literaire’ aspect. Dit is ‘literatuur met een boodschap’, en de ervaring leert dat hoe meer boodschap, des te minder ruimte er over blijft voor literatuur. Als ik lees zie ik heel duidelijk en realistisch de parallellen met de gang van zaken en de ontwikkelingen (lees ook: ‘gevaren’) van de huidige technologische ontwikkelingen. Maar Eggers is een prediker, de boodschap is het enige nog dat telt. En hij doet er alles aan om die zo duidelijk mogelijk te maken. Met als gevolg dat zijn ‘roman’ heel erg uitleggerig wordt, heel erg langdradig, heel erg niet-literair want niets meer tot de verbeelding overlatend. Zo vervelend zelfs, dat ik het boek niet uitgelezen heb.

Toch eindig ik met een prachtige passage, waarin (nu eens een keer heel ‘beeldend’) de discrepantie tot uiting komt tussen ‘privé’ en ‘sociaal’:

“Denise tikte op haar tablet. ‘Goed, ik heb nu op jouw naam een zoekopdracht gegeven voor beeldmateriaal van de kajaktochten die je hebt gemaakt. Ik vind helemaal niets.’ ‘O, maar ik heb nooit een camera bij me.’ ‘Hoe weet je dan hoe al die vogels heten?’ ‘Ik heb een gidsje. Gewoon, van mijn ex-vriend gekregen. Een klein uitvouwbaar gidsje over de lokale fauna.’ ‘Gewoon een soort boekje?’ ‘Ja, dat wil zeggen, het is waterbestendig en…’ Josiah zuchtte. ‘Sorry,’ zei Mae. Hij keek geërgerd. ‘Nee, ik bedoel, dit is een beetje een zijpad, maar mijn probleem met papier is dat alle communicatie daar eindigt. Er is geen continuïteit mogelijk. Jij kijkt in jouw papieren boekje en dat is het. Het eindigt bij jóú. Alsof het alleen om jou draait.(p.145; cursivering van mij)

Copyright © Paul Lamandassa 2007-2024 | Powered by CMSimple| Template: ge-webdesign.de| Login