282,061 visitors
323,562 page views

You are here:   Home > Boekbesprekingen > Lady Macbeth uit het district Mtsenk

Lady Macbeth uit het district Mtsenk

De lady Macbeth uit het district Mtsenk – Nicolaj Leskov

Ik las Julian Barnes’ Het tumult van de tijd, een ‘fictieve biografie’ over de Russische componist Sjostakovitsj. Daarin komt diens opera Lady Macbeth uit het district Mtsenk ter sprake, die gebaseerd is op het gelijknamige verhaal van de 19e eeuwse schrijver Nikolaj Leskov. Diens titel verwijst weer naar een beroemd personage uit het toneelwerk van William Shakespeare. Alle reden dus om dit verhaal eens te lezen; tenslotte heb ik dat al een kleine eeuwigheid in mijn boekenkast staan…

Het verhaal gaat over een Russische koopmansvrouw. Zij wordt in eerste instantie verleid door, en vervolgens mateloos verliefd op de knecht van haar man. Om deze romance in stand te houden ruimt zij – met de assistentie van haar nieuwe geliefde - alle personen uit de weg die haar ‘geluk en toekomst’ in de weg staan. Eerst haar schoonvader, vervolgens haar man, en tenslotte het neefje dat de erfgenaam van haar wijlen echtgenoot en dus van haar bezittingen blijkt te zijn.

Die spiraal van voortschrijdend geweld – één moord is niet genoeg, er zijn er steeds meer ‘noodzakelijk’ – is ontleend aan Shakespeare’s Macbeth. En evenals in het oorspronkelijke toneelstuk komen ook in het district Mtsenk de doden terug als waanbeelden bij de dader. En het loopt slecht af, ook met deze lady Macbeth. Verder verraad ik niets. Mooi verhaal.