CiceroYou are here: Home > Boekbesprekingen > Sophocles' Antigone Sophocles' Antigone
Sophocles’ Antigone
Antigone is een toneelstuk, een klassiek Griekse tragedie uit de oudheid. De dichter Sophocles schreef het in de 5e eeuw v.Chr. als vervolg op zijn beroemdste tragedie Koning Oidipus. Na de dood van Oidipus worden zijn twee zoons om (jaarlijkse) beurten heerser over de stadstaat Thebe. Althans, dat is de opzet. Eteocles weigert echter na het eerste jaar de macht over te dragen. Daarop valt zijn broer Polyneices, met behulp van een concurrerende stadstaat Argos de stad aan. Die aanval wordt afgeslagen. Maar in de strijd zijn beide broers gesneuveld. Hun oom Creon neemt de macht over. Die laat Eteocles met alle staatseer begraven, maar bestempelt Polyneices als verrader, en verordonneert dat die niet begraven mag worden. Deze broer wordt overgelaten aan de brandende zon, de gieren en de honden. Dat alles is ‘voorgeschiedenis’. Nu pas begint het stuk… Tegen het verbod van de tiran (alleenheerser) Creon in voert Antigone, de zus van beide broers, ’s nachts de begrafenisrituelen uit, door het blootliggende lijk met grond te bedekken. In eerste instantie wordt zij niet betrapt, maar als zij later het weer blootgelegde lichaam op klaarlichte dag wederom ‘begraaft’, wordt zij daarvoor opgebracht en bij Creon voorgeleid. Antigone verdedigt haar daad door te stellen dat de regels van de goden en de bijbehorende religieuze riten belangrijker zijn dan de wetten van de staat. Daarop wordt zij door Creon ter dood veroordeeld, en in een grot opgesloten die vervolgens wordt dichtgemetseld. Alles en iedereen probeert Creon tot reden te brengen, en hem te overreden zijn besluit terug te draaien. In zijn koppigheid jaagt deze echter eerst zijn zoon Haemon (die met Antigone verloofd is), en vervolgens (daarmee) ook zijn vrouw de dood in. Pas dan dringt zijn ongelijk tot hem door: voor de goden is hij geen partij. Eenzaam en ontluisterd blijft hij achter. Het individuele geweten versus de staatswetten, dat is het centrale thema; oftewel de morele, goddelijke wetten versus de menselijke wetten. De klassieke (Griekse) tragedies van (onder meer) Sophocles vormen zo ongeveer de basis van de Europese (literaire) cultuurgeschiedenis. De daarin behandelde thema’s keren – in verschillende vormen en interpretaties – in latere tijden met grote regelmaat terug. Twee vertalingen las ik, van deze klassieke Antigone. De eerste door Pé Hawinkels (1970), en de tweede van Jules Deelder (1999). Inhoudelijk verschillen ze nauwelijks van elkaar. Beide hebben ze deze tragedie welhaast letterlijk vertaald. Alleen hun beider taalgebruik en ‘versvoet’ verschillen… Deelders vertaling is aanzienlijk ‘vlotter’ en moderner. Nadeel daarbij dat hij een aantal keer erg ‘modieuze’ woorden en uitdrukkingen bezigt, waardoor zijn tekst gelijk al ‘gedateerd’ lijkt, hoe gek dat ook mag klinken. Wat dat aangaat is de tekst van Hawinkels wat ‘tijdlozer’, en sluit die wellicht beter aan bij deze klassieke tragedie…
...
Wandelblogs
Iedere zaterdag (bijna) wandel ik in de omgeving van Utrecht. Door weer en wind, bij nacht en ontij (bij wijze van spreken). Dat komt niet doordat ik zo ondernemend ben, maar door het feit dat ik me in de zomer van 2012 heb aangesloten bij een wandelgroep. Heerlijk! Ik hoef niet alles zelf te plannen of te organiseren, maar vooral te zorgen dat ik op zaterdag bijtijds opsta en mij op het afgesproken uur bij de startlocatie meld. Die startplaats wisselt wekelijks, en daarmee uiteraard ook het wandeltraject. Na verloop van tijd ben ik onderweg wat foto’s gaan maken, die ik achteraf – tezamen met een kort begeleidend commentaar - deel met mijn fellow-travellers. Sinds begin 2014 doe ik dit online, in de vorm van een soort weblog: mijn wandelblog. Omdat het voor mij elke keer weer een verrassing is waar ik zal lopen, moet ik ook mijn foto-onderwerpen ter plaatse (en in het voorbijgaan) als zodanig herkennen. Dat heeft wel iets van een wekelijkse ‘blind date’. Het merendeel van mijn 'dates' bestaat uit “Utrechtse landschappen”, hoewel we ons af en toe ook buiten de regio wagen. Dat levert dan "Uitheemse landschappen" op, of - meer specifiek - "Kustlandschappen". Op een gegeven moment ben ik van wandelgroep geswitcht. Vier jaar lang maakte ik deel uit van de wandelgroep LOOP, waarin ik met veel plezier gewandeld heb. Toen die groep dreigde te worden opgeheven heb ik met een aantal mede-lopers een soort 'doorstart' gemaakt. Sinds die tijd loop ik dus met de "Doorlopers". Nu, na inmiddels meer dan 10 jaar wandelen, loop ik nog steeds met evenveel plezier. Alleen merk ik dat we - uiteraard - vaker dezelfde routes lopen. En dat mijn teksten en beelden bijgevolg in herhaling gaan vervallen. Dat is voor mij voldoende reden om niet alles wat ik loop nog in mijn 'wandelblog' te melden... Sorry daarvoor.
Mijn boekenka(s)t(t)en
Extra's
Rome revisited
Zes dagen Dublin
Weerzien in Petersburg
Omweg naar Moskou
Rondreis door Ierland
Zeven dagen in Rome
|
Copyright © Paul Lamandassa 2007-2023 | Powered by CMSimple| Template: ge-webdesign.de| Login