282,060 visitors
323,555 page views

You are here:   Home > Boekbesprekingen > Versluiering

Versluiering

Monaldi & Sorti - Versluiering

Tijdens een uiterst korte vakantietrip (2 dagen op de Veluwe) las ik het uiterst korte boekje Versluiering, dat ik cadeau kreeg in het kader van de Maand van het spannende boek (juni 2011). Ik wijd er daarom ook een uiterst korte bespreking aan, in de vorm van 2 citaten uit recensies op het internet:

Als eerste een gedeelte uit de recensie van Peter Kuijt, op De Spanningsboog, een bespreking onder de veelzeggende titel Dodelijk saai cadeautje:

“De auteurs, die naar eigen zeggen in hun geboorteland worden geboycot door toedoen van het Vaticaan, voeren ook in deze vertelling hun held uit eerdere boeken, castraatzanger, diplomaat en spion Atto Melani, ten tonele. Hij is uitgenodigd door kardinaal Jules Mazarin, de oppermachtige eerste minister van Frankrijk, voor een rol in het melodrama Orfeo. Maar Mazarin drijft iedereen tot waanzin. Elke dag worden er veranderingen aangebracht in het stuk. Een hoofdrol wordt bijrol, het decor aangepast, het aantal scènes in de tweede akte bijna verdubbeld, ga zo maar door. Achter al deze aanpassingen en machinaties van Mazarin gaat een complot schuil dat weer terug te voeren is op een samenzwering in Florence van twee eeuwen eerder, zo willen Monaldi & Sorti ons doen geloven. En held Melani zal de boel wel weer ontcijferen.
Wie de plot van deze uiterst complexe vertelling foutloos weet na te vertellen, verdient een lintje. 'Versluiering' is in dit opzicht een goed gekozen titel. De auteurs springen van de hak op de tak, slepen er talloze personages bij en verliezen zich in nauwelijks ter zake doende terzijdes. De stijl van Monaldi & Sorti is stijf en archaïsch, met een taalgebruik waarbij vergeleken het proza van Louis Couperus nog 'vet' en 'dope' oogt. Het swingt, kortom, de pan niet uit.”

De tweede bijdrage is van Erik Meijers, op de site 8weekly, uit zijn beschouwing Minder is meer:

“Voor een geschenk in het kader van de Maand van het Spannende Boek is Versluiering verrassend genoeg nauwelijks spannend te noemen. Ten slotte vormen de historische gebeurtenissen rondom de verwikkelingen van Atto Melani het echte mysterie van het boek. En die gebeurtenissen zijn niet voor niets historisch, oftewel: al bij voorbaat bekend. Het verhaaltje waarin een mislukte aanslag wordt gepleegd op Atto's mentor Malagigi dient als een magere kapstok voor de historische setting.
Voor wie een bovenmaatse interesse heeft in Italiaanse historische gebeurtenissen vormt het werk van Monaldi & Sorti echter een goede inkijk in de achterliggende intriges. En voor wie geïnteresseerd is in het werk van Monaldi & Sorti kan Versluiering dienen als een representatieve opstap richting het omvangrijkere werk.”

Daar laat ik het bij. Voor mij was dit boek(je) tenslotte ook niet meer dan een ‘tussendoortje’…