282,047 visitors
323,519 page views

You are here:   Home > Boekbesprekingen > Wie vlucht en wie blijft

Wie vlucht en wie blijft

Wie vlucht en wie blijft – Elena Ferrante

Derde deel van de zogenaamde Napolitaanse romans:

“De Napolitaanse romans geven een soort ‘inside-view’ van een volkswijk van Napels, vanuit de gezichtshoek van de twee jeugdvriendinnen Lila en Elena, waarvan de laatste als vertelster optreedt. Het is een soort literaire soap, waarin de scenes elkaar afwisselen en opvolgen. Intrigerend boek.”

Deze omschrijving gaf ik toen ik indertijd (een paar jaar geleden alweer) het eerste deel uit deze cyclus gelezen had, De geniale vriendin. Over het tweede deel, De nieuwe achternaam, dat ik direct daarna las, was ik aanmerkelijk minder enthousiast:

“Omdat De nieuwe achternaammet een zogenaamde ‘cliffhanger’ eindigt, heeft het er alle schijn van dat in deel 3, dat nog niet vertaald is, het verhaal na een veelbelovende proloog weer in dezelfde trant zal voortkabbelen. Ik vind dat een gebrek aan deze roman, en bepaald geen voorbeeld van literaire inventiviteit.  Het maakt de roman al te voorspelbaar, inderdaad als een langlopende soap op televisie waarvan je met een gerust hart een aflevering kunt missen omdat je weet dat je de draad van het verhaal weer snel te pakken hebt. Ik zal het derde deel weer kopen en lezen als het uitkomt, maar met een sterk aangepast verwachtingspatroon…”

Nu, vier jaar later, koop ik min of meer toevallig deel 3 uit de cyclus als ‘dwarsligger’ op het treinstation. Als reisliteratuur tijdens mijn weekje forenzen tussen Utrecht en Nijmegen. Het formaat, het gewicht en de heerlijk korte hoofdstukjes maken dit boekje tot ideaal reisgezelschap. “Een sterk aangepast verwachtingspatroon”, inderdaad. Een ‘samenvatting’ van dit deel laat ik graag over aan de recensent van Bol…

“Het derde deel van de internationaal populaire Napolitaanse tetralogie van de Italiaanse auteur zet de contrasten in de gecompliceerde vriendschap tussen de in een volksbuurt opgegroeide vertelster Elena Greco ("Lena') en Rafaella ("Lila') sterker aan. Zo beweegt Elena zich door haar romansucces en haar aanstaande huwelijk met de veelbelovende wetenschapper Pietro Airota in de hogere kringen, terwijl Lila haar rijke man heeft verlaten en in een vleesfabriek moet gaan werken. Dit meest politieke deel speelt in het rumoerige Italië van de late jaren zestig en zeventig (studentenopstanden, radicaliserend communisme, feminisme). Hierdoor worden de eigen verwachtingen, die van elkaar en die van hun omgeving - met name wat betreft het moederschap, partnerschap, liefde en carrière - onder grotere druk gezet. Lena besluit uiteindelijk uit het kielzog van Lila te stappen en haar eigen koers te varen. Twistpunt blijft Nino, Lena's grote liefde en ex-minnaar van Lila.”

Ik blijf bij mijn mening dat het verhaal veel weg heeft van een langlopende ‘soap’, met behoorlijk wat episodes die wat mij betreft geschrapt zouden kunnen worden. Aan de andere kant is het ook weer zodanig vlot opgezet en geschreven dat je moeiteloos door leest, ook ’s morgens vroeg of laat in de middag, na een vermoeiende dag. Ideale reisliteratuur dus.