CiceroYou are here: Home > Boekbesprekingen > Zwart licht Zwart licht
Zwart licht – María Gainza
Eerder las ik de verhalenbundel Oogzenuw, het literaire debuut van deze Argentijnse schrijfster. Daarvan was ik nogal onder de indruk, en dus ben ik erg benieuwd naar een ‘vervolg’ daarop, de roman Zwart licht. Aan het eind van het eerste verhaal in de bundel Oogzenuw concludeert de verteller: …”en ik weet ook niet waarom ik het nu vertel, maar ik vermoed dat het altijd zo gaat: je schrijft iets om iets anders te vertellen.” (Oogzenuw, p.18) Zwart licht lijkt op dezelfde manier ontstaan te zijn. Er lopen een aantal verhaallijnen door de roman, die successievelijk worden opgepakt, een tijdlang gevolgd en uitgewerkt, en die dan afbreken en overgaan in een andere verhaallijn. De verteller vertelt over haar zoektocht in het leven naar een soort ‘zin’, of wat minder verheven, ‘bezigheid’: “Ik ben geboren met een scheve lach, door een zwak spiertje staat als ik lach mijn rechtermondhoek hoger dan mijn linker. Mensen zeggen dat dat defect mijn doortrapte aard verraadt”. Min of meer bij toeval komt verteller te werken op een taxatiebureau van een algemene bank, waar de waarde van ter onderpand van lening aangeboden (kunst-) objecten moet worden vastgesteld. Zij wordt de assistent van kunsthistorica Enriqueta, een persoon waarmee zij zich al snel verwant voelt en die haar heel sterk beïnvloedt en ‘opvoedt’. Deze vrouw bezit de positie en de autoriteit om ‘kunst’ van een certificaat van echtheid te voorzien. Gewapend met deze macht gaat zij deel uitmaken van een omvangrijk netwerk van kunstvervalsers. Als Enriqueta vrij plotseling overlijdt, blijft de verteller min of meer ontheemd achter. Zij is haar baken in het leven, en daarmee haar zorgvuldig opgebouwde ‘bezigheid’ kwijt. Om te overleven accepteert zij tenslotte een baantje als kunstrecensent. Daarnaast begint ze een zoektocht naar een (voormalige) meestervervalser die is ‘ondergedoken’. Waarom ze dat doet blijft wat vaag, maar lijkt ook weer sterk op het zoeken naar een ‘zin’ van het bestaan, een ‘bezigheid’. De zoektocht naar de kunstvervalser levert uiteindelijk niets op, waarmee het verhaal uitdooft als de spreekwoordelijke nachtkaars… Het enige dat overblijft zijn de woorden, de taal van het verhaal. En die is prachtig: beeldend en suggestief. Na de dood van Enriqueta treurt de verteller: “Ik geloof dat ik om heel veel dingen huilde, waarvan sommige helemaal niks met Enriqueta te maken hadden. Zo werkt dat met tranen: net als het water dat zich verzamelt in het gootje op het terras, voeren ze oude bladeren, vergeten dingen mee.” (p.26) En even later: “De tuinman zette zijn machine weer aan, dus ik begreep dat de begrafenis voorbij was.” (p.29) Ondanks het gemis aan een duidelijke verhaallijn of ‘plot’ is deze roman daarmee alleszins de moeite waard. Al ben ik van mening dat de overstap van het korte verhaal (Oogzenuw) naar roman (Zwart licht) niet helemaal geslaagd is.
Wandelblogs
Iedere zaterdag (bijna) wandel ik in de omgeving van Utrecht. Door weer en wind, bij nacht en ontij (bij wijze van spreken). Dat komt niet doordat ik zo ondernemend ben, maar door het feit dat ik me in de zomer van 2012 heb aangesloten bij een wandelgroep. Heerlijk! Ik hoef niet alles zelf te plannen of te organiseren, maar vooral te zorgen dat ik op zaterdag bijtijds opsta en mij op het afgesproken uur bij de startlocatie meld. Die startplaats wisselt wekelijks, en daarmee uiteraard ook het wandeltraject. Na verloop van tijd ben ik onderweg wat foto’s gaan maken, die ik achteraf – tezamen met een kort begeleidend commentaar - deel met mijn fellow-travellers. Sinds begin 2014 doe ik dit online, in de vorm van een soort weblog: mijn wandelblog. Omdat het voor mij elke keer weer een verrassing is waar ik zal lopen, moet ik ook mijn foto-onderwerpen ter plaatse (en in het voorbijgaan) als zodanig herkennen. Dat heeft wel iets van een wekelijkse ‘blind date’. Het merendeel van mijn 'dates' bestaat uit “Utrechtse landschappen”, hoewel we ons af en toe ook buiten de regio wagen. Dat levert dan "Uitheemse landschappen" op, of - meer specifiek - "Kustlandschappen". Op een gegeven moment ben ik van wandelgroep geswitcht. Vier jaar lang maakte ik deel uit van de wandelgroep LOOP, waarin ik met veel plezier gewandeld heb. Toen die groep dreigde te worden opgeheven heb ik met een aantal mede-lopers een soort 'doorstart' gemaakt. Sinds die tijd loop ik dus met de "Doorlopers". Nu, na inmiddels meer dan 10 jaar wandelen, loop ik nog steeds met evenveel plezier. Alleen merk ik dat we - uiteraard - vaker dezelfde routes lopen. En dat mijn teksten en beelden bijgevolg in herhaling gaan vervallen. Dat is voor mij voldoende reden om niet alles wat ik loop nog in mijn 'wandelblog' te melden... Sorry daarvoor.
Mijn boekenka(s)t(t)en
Extra's
Rome revisited
Zes dagen Dublin
Weerzien in Petersburg
Omweg naar Moskou
Rondreis door Ierland
Zeven dagen in Rome
|
Copyright © Paul Lamandassa 2007-2023 | Powered by CMSimple| Template: ge-webdesign.de| Login